Klachtenbeleid
Little Super Stars hoopt natuurlijk dat zowel de ouders als het kind zich bij ons thuis voelen. Ondanks dat wij onze uiterste best doen om kwalitatief goede opvang te bieden, kan het voorkomen dat er iets is waarvan je vindt dat het beter kan. Blijf hier dan niet mee rondlopen, maar bespreek dit zo snel mogelijk met ons. Wij zullen je klacht serieus nemen en proberen samen tot een goede oplossing te komen.
Indien je een verbeteringen voor ons hebt, vragen wij je om dit uit te spreken tegenover de pedagogisch medewerkers om samen tot een oplossing te komen. We horen graag van je hoe je vindt dat wij de opvang kunnen verbeteren en staan open voor suggesties.
Vertrouwenspersoon
Little Super Stars heeft mevrouw Marijke als vertrouwenspersoon voor onze locaties aangesteld. Met haar kun je op vertrouwelijke basis spreken over zaken die je niet met ons, medewerkers, management of directie, wilt bespreken. Je kunt Marijke bereiken via telefoonnummer: 06-41505255. Onze medewerkers kunnen ook bij Marijke terecht. De directie biedt hierdoor ook haar medewerkers de mogelijkheid om op een vertrouwelijke basis te kunnen spreken.
Geschillencommissie
Als ouders klachten hebben, kunnen ze die bespreken met een medewerker. Mochten onze medewerkers je niet verder kunnen helpen aan een oplossing, of stapt u liever niet naar de medewerker toe, dan staat het management voor je klaar. Voor het management van Rotterdam kan je je suggestie mailen naar . Voor het management van Amsterdam kan je je suggesties mailen naar . Voor vragen of suggesties omtrent administratie of directie kan je mailen naar . Zij zijn iedere dag bereikbaar. Je kan ook telefonisch contact opnemen met de vestiging. Mocht je liever langs komen is dat uiteraard ook een optie. Je bent van harte welkom.
Als de situatie dan nog niet is opgelost, dan kan je een schriftelijke klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie. Volg hiervoor de interne klachtenprocedure van de organisatie. Kinderopvangorganisaties zijn sinds januari 2016 niet meer verplicht op een interne klachtenregeling op te stellen voor de oudercommissies vervalt vanaf 1 januari 2016. Als men er onderling niet uitkomt, kan een geschil vanaf 1 januari 2016 worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Bij het Klachtenloket Kinderopvang dat is verbonden aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen wordt eerst geprobeerd om de klacht op te lossen door het geven van informatie, advies, bemiddeling of mediation. Ouders kunnen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als:
- De kinderopvangorganisatie niet binnen zes weken heeft gereageerd op de schriftelijke klacht;
- De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over de afhandeling van een klacht.
- De kinderopvangorganisatie geen adequate klachtenregeling heeft.
In uitzondering op het bovenstaande mogen ouders meteen een geschil indienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als in redelijkheid niet van ouders kan worden verlangd dat zij onder de gegeven omstandigheden een klacht indienen bij de kinderopvangorganisatie. Dit kan zijn bijvoorbeeld bij klachten over intimidatie of wanneer ouders bang zijn dat het voorleggen van hun klacht vervelende repercussies kan hebben. De Geschillencommissie beoordeelt in individuele gevallen of aan de voorwaarden hiervoor wordt voldaan.
Oudercommissies kunnen vanaf 1 januari 2016 een geschil over de toepassing van het adviesrecht direct voorleggen aan de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. De Geschillencommissie toetst in deze gevallen alleen of de kinderopvangorganisatie in redelijkheid heeft gehandeld. De Geschillencommissie moet volgens de wet binnen 6 maanden uitspraak doen. In de meeste gevallen zal de Commissie sneller een uitspraak doen. Indien nodig zal de Commissie een versnelde procedure volgen. De uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend voor zowel de ouders en oudercommissies als de aangesloten kinderopvangorganisatie. De Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen publiceert geanonimiseerde uitspraken op hun website. Meer informatie kan je vinden op www.klachtenloket-kinderopvang.nl